||||||||
|||||||
                 
               
  Motorcykler i Bella...    
  Tekst: Heino, Foto: Ole Gregersen    
               
 

DE ANDRE
Ducati havde en hel stribe nyheder, hvoraf flere "kun" var en videreudvikling, vel nok et bedre princip end de helt store spring. KTM viste den ny 950 Adventure, der vandt flere etaper i årets Paris-Dakar. Kawasaki viste den ny 600 model og den nøgne Z 1000 med et særpræget udstødnings-design. 636-modellen har fået en skrap bror i den racerprægede ZX 6RR, og med VN 1600 har man en sofacykel. Yamaha viste den næsten nykonstruerede YZF-R& og den store sofacykel XV-1700, og den populære touring-model FJR-1300 har fået ABS som standardudstyr. Moto Guzzi havde store nyheder. Der var Breva 750 og V-11 Sport Ballabio samt prototyperne MGS-01 og Griso samt verdensnyheden Laverda 1000 SFC, der kun findes i dette ene eksemplar og kun vil blive fremstillet i 549 eksemplarer. Honda kunne bl.a. vise den ny tunge cruiser VTX-1300 S og den avancerede sportsmaskine CBR-600 RR, og den store XRV-750 Africa Twin er vendt tilbage til det danske marked. Aprilia havde DK-premiere med sin RSV-1000 Tueno. Triumph bemærkede sig især med streetfighteren Speed Triple, cruiseren Speedmaster og Daytona 600 modellen med det markante udseende.

Endelig skal nævnes Danmarks hurtigste MC, Randers Cylinderservice´s selvkonstruerede drag-racer, der ligner en karlekammerseng på to hjul, men som efter 400 m kørsel er oppe på over 300 km/t! Danmark er det land i verden, hvor Suzuki har den højeste markedsandel (36%), og den ny GSX-R 1000 K3 model har et imponerende vægt/HK forhold på 1:1.

Af ikke mindre interessante "Anti-nyheder" kan nævnes Nimbus på Danmarks Nimbus Tourings smukke stand, der gav en ordentlig én på nostalgien, og så var der "Kakkelovnsrøret" - en Nimbus 1920 model A - på Johannes V. Jensen Selskabets stand. Det var den model, den berømte forfatter (1873-1950) kørte på i sin tid, og det nydannede selskab vil nu køre i hans "fodspor" med deres egne maskiner. På standen viste man også Carl Th. Dreyers kortfilm "De naaede Færgen" (1948) efter Johs. V. Jensens novelle, og ved siden af Kakkelovnsrøret stod Stig Jensens selvkonstruerede motorcykel "Innovator". Der er aluminium over næsten hele linien, og motoren er en HD Twin-Cam.

Der var selvfølgelig meget mere (bl.a. scootere en masse), men her skal vi i hovedsagen beskæftige os med BMW, og diverse tilbehør, beklædning og udstyr vil jeg ikke gå ind i. Dog skal det nævnes, at årets trends ser ud til at blive Streetfighters, lynhurtige sportscykler, tilbagelænede cruisere/choppere og komfortable rejseenduroer. Det er i hvert fald de typer man ser ud til at lave mest udviklingsarbejde i. Der er også noget tendens til det retro-agtige, men med high tech indhold.

- OG BMW
BMW´s 250 m2 store stand var imponerende og gav rigelig plads til at kredse omkring nyhederne, hvor der var hele fire Danmarks-premierer. Det var den ny K-tourer K 1200 GT, den ny R 1200 CL, R 1150 R "Rockster" og R 1100 S BoxerCup Replica. Alle de ny boxer-modeller har dobbelttænding på hver cylinder til en bedre forbrænding og renere udstødning.

Kort fortalt er K 1200 GT en kombination af den 4-cylindrede rækkemotor, sportslige køreegenskaber og endnu mere komfort end tidligere. Den har et re-designet styr, som giver en mere opret og behagelig kørestilling til de lange stræk samt en udvikling af kåben, så den beskytter endnu bedre. Det er ægte "Grand Tourisme" for gentlemen. Modellen bygger på RS-modellen og dens ultramoderne teknologi. De 130 HK sender den op på 100 km/t på 3,7 sek., og tophastigheden er 245 km/t.

R 1200 CL er en rigtig luksus-cruiser, som er helt sin egen. Bortset fra den 2-cylindrede boxermotor er den på de fleste områder en fuldstændig nyudvikling. Dens "ansigt" er unikt med fire runde lygter, en særlig bølget vindskærm, forlænget forgaffel, todelt komfortsæde med lændestøtte, trinbrædder, bredt styr og voluminøse dæk.

R 1150 R "Rockster" blev vist som modelstudie på Intermot 2002. Interessen var så stor, at BMW besluttede at sætte den i produktion, så den er klar i foråret 2003.

R 1100 S BoxerCup Replica er en tro kopi af racerkøreren Randy Mamolas stærke 2-cylindrede boxer.

Foruden de nævnte modeller sås også på BMW-standen K 1200 RS, K 1200 LT, R 1150 RT, R 1150 RT, R 1150 RS, R 1200 C, R 1150 GS Adventure, F 650 GS og F 650 CS Scarver samt C 1´eren. Kronprins Frederik åbnede hele udstillingen, og så vidt jeg forstod, var der planer om at forære ham en af de ny BMW-modeller. Det heldige asen har da ellers penge nok.

Det er tanken i næste nummer af Klub-information at bringe mere tekniske specifikationer af BMW´s ny modeller.

 
Klik på billederne for at se dem i stort format