||||||||
|||||||

Debatforum   Teknik  

Alle er velkommen til at kigge rundt i vores Debatforum, men det er kun klubbens medlemmer, der kan deltage i debatten.

For at få oprette indlæg og svar, skal du lave gyldigt login.

Oprettet af Ole Søren Sørensen den 20-05-2009
V-Power
Jeg har tanket Shell V-power de sidste 2 gange på min K75 fra '91, og synes motoren har fået en betydeligt bedre gang. Er det indbildning?? hvis ikke det er indbildning, kan man så opnå samme resultater ved at tilsætte et additiv, og hvilket da??

Mvh

Ole
K75RT

Svar

Besvaret af Klaus Krøyer Jakobsen den 21-05-2009
Hej Ole

Jeg har den samme oplevelse på min R1100RS, jeg tilskriver denne oplevelse det, at min motor er konstrueret til Superbleifrei, og i gamle dage var Super på 98 oktan. V-power er så vidt jeg ved oktan 99? Tror det er derfor. Der findes oktanboostere, men jeg tror ikke det kan svare sig at bruge det i forhold til V-power.

Mvh Klaus

Besvaret af Ole Søren Sørensen den 21-05-2009
Jeg bor på samsø, og har ikke adgang til shell, medmindre jeg er på den anden side af vandet. Det er derfor jeg gerne vil vide om der findes additiver

Besvaret af Bjarne Klit den 21-05-2009
Hej Ole

Jeg kender en der gør en del i ræs, godt nok med biler, jeg mener han sige oktanbooster virker, men han er pt. i England til ræs.
Jeg skal svare når jeg har talt med ham, men svaret kommer ikke inden efter d. 2. juni.

MVH
Bjarne

Besvaret af Hans Posselt den 22-05-2009
Hej
Nye BMW motorer er beregnet til 98 oktan f. eks. min R 1200 Rt. Den kan dog gå på 95 oktan, men her er ydelsen kun 100 hk.
Jeg tanker så vidt muligt V-power i DK, i Tyskland har næsten alle tankstationer 100 oktan.
Ikke blot ydelsen er bedre, men også motorgang og forbrug bliver optimeret på > 98 oktan.
Omvendt burde en motor, der er konstrueret til mindre ikke gå bedre eller yde mere med større oktan indhold in benzinen.
Ved større oktan kan motorens kompression forstørres uden at motoren selvtænder (banker).
Ældre BMW motorer, som f.eks. de første K100 bør også køre på højoktan benzin og blyerstatning.

Venlig hilsen
Hans

Besvaret af Karl-Erik Mostrøm Frandsen den 23-05-2009
Hej Hans !!
Kunne jeg lige få dig til at nuancere det her ? :
- "Ældre BMW motorer, som f.eks. de første K100, bør også køre på høj-oktan benzin og blyerstatning."
Jeg har købt en K100LT fra omkring 1990 og blev instrueret om, at den skulle køre på 95-oktan.
Men skal det forstås således, at det vil være bedre, hvis jeg skiftede til 98.?
– Og hvor kommer blyerstatningen ind i billedet ??
Mvh.

Besvaret af Hans Posselt den 23-05-2009
Hej
Jeg har haft en K 100 rs fra 1984. Den skulle ifølge instruktionsbogen køre på blyholdigt højoktav benzin.
Jeg er helt sikker på, at din K 100 fra 90´kan køre på blyfri benzin - følg instruktionsbogen.
Såvidt jeg husker, kan alle BMW køre på blyfri bezin fra 1985-1986. Instruktionsbogen er her en god følgesvend.

God week-end
Hans

Besvaret af Karl-Erik Mostrøm Frandsen den 23-05-2009
Tak skal du ha.!
– Så kører jeg roligt videre. – Og selvfølgelig -!
Instruktionsbogen er god at læse.
Men med sådanne, er det jo, lige som med manualer. De bliver læst, hvis alt andet kikser.
Det var måske undtagelsesvis et forsøg værd..!!
Mvh. Karl-Erik.

Besvaret af Peter Budtz den 25-05-2009
Jeg kører også med V-power og bilder mig ind at min gamle ven kører bedre. Sikkert en effekt af den sjofle overpris. Du spørger også om additiv, jeg har i flere år brugt Castrol Valvemaster Plus, blyerstatning og oktanbooster, kan indkøbes over nettet hos www.castrolshop.dk. prøv det. venlig hilsen Peter R90/6

Følgende link er tilknytte dette indlæg:
http://www.castrolshop.dk

Besvaret af Peter Huntley den 13-09-2009
Hej Ole
Måske er det psykologi - måske er det reelt, men jeg kører altid på V-power eller anden højoktan benzin.
Man kan sige meget godt om min K1200S, men i varm tilstand og ved langsom køkørsel i 1-2 gear har den det ikke godt.
Den kan ikke køre jævnt i motoren ved meget langsom kørsel og her føler jeg at højoktan bezin hjælper lidt på vej.
Det er en billigere løsning end at installere én af disse Power-motorstyringscomputere, der kan fås til denne model.

Peter Huntley

Besvaret af Allan Mandal den 13-09-2009
hej jeg vil også gerne komme med lidt indput om V power,
jeg har en K100 16w 1990, og kørt på v power i ca 3 måneder, jeg er ikke i tvivl om at det er en forbedring,
jeg føler en ca 10 % effekt forøgelse og kvikkere på gassen
og enden på lydpotten er altid helt ren ( ikke sodet )
så den lille merpris for V power giver jeg gerne
med MC hilsen allan

Tilbage til Teknik