Forum - Teknik - R-modeller
 
         
Oprettet af Kjeld Madsen den 21-12-2015
R65GS 89
Hej jeg har problemer med at starte især når det er koldt, den starter først på en cylinder nogle sekunder så kommer den anden, når først den er i gang går den meget godt. jeg giver fuld choker ved start som beskrevet i manual fra forsvaret. håber der nogen der har en god forklaring på problemet. Med Venlig Hilsen Kjeld Madsen Harboøre
 
 
 Svar
 
Besvaret af Peter Salicath den 22-12-2015
Intet klart svar, men fra mine 26 år med gammel bokser ville jeg tjekke:
1) At tomgangen er ens på begge cylindre: lås gassen ved ca. 2500/3000 omdr., tag tændrørshætterne af skiftevis. Falder omdrejningerne lige meget på begge cylindre? Ellers juster luftskruer ud/ind til højeste hastighed med regelmæssig gang ved varm motor. Er der stadig forskel: Juster gaskablet på langsomste cylinder lidt op med omløberen i kabelenden til begge trækker ens, når anden cylinder tages fra. Jævnt gasoptag kan normalt høres / fornemmes ved langsom gasgivning.
2) Tænder de stadig ikke samtidig med kold motor: stram chokerkablet på den cylinder, der kommer sidst.
3) Tjek at der ikke er "snask" i svømmerhusene og dyserne (cykelpumpe med gummiring på kan bruges , hvis man ikke har trykluft). Er svømmerhøjden ikke helt ens i karburatorerne, kan blikket, flyderen hænger i, bøjes en anelse op/ned, men meget lidt!
 
Besvaret af Kjeld Madsen den 02-01-2016
Hej Peter tak forsvaret, jeg vil prøve de forskelige ting MVH Kjeld
 
Besvaret af Henrik Schultz den 03-01-2016
Hej Kjeld,ofte er årsagen til den slags problemer , at ventilafstanden er blevet nul p.g.a.
ingen bly i bensinen.Så snart motoren har gået et øjeblik og bliver lunken,kommer afstanden og den er med igen.Så start med at justere ventiler,evt. få målt kompressionen.Det er meget afgørende at den er ens på boxerne.
 
Besvaret af Henrik Sønderstrup-Jensen den 03-01-2016
Min R100GS m. elektronisk tænding fra 1988 har lidt af det samme ved koldstart og flere dages stilstand.
Dejlig simpel og klar vejledning fra dig Peter.
Og tak for dit svar Henrik.
*
Vil det være uproblematisk at fjerne tændhætterne på skift, når jeg har elektronisk tænding?
Og hvis ja, hvad gør jeg så?

Mvh. Henrik
 
Besvaret af Henrik Schultz den 03-01-2016
Hej Henrik.Det kan være problematisk bare at trække hætten af,da den så ikke kan komme af med gnisten.Man overbelaster herved tændsystemet,især modulet,det er den lille sorte firkantede æske,som fra 81 sidder oppe under tanken på stelrøret.Der sker ikke nødvendigvis noget med det samme,men overbelastningen viser sig ofte senere,når det kører allerbedst.Så står den bare af og alt bliver så stille.Lav et forlængerstykke til at sætte mellem tændrør og kabel,så kan man kortslutte med en isoleret skruetrækker,eller bede fruen røre ved ledningen.!!!

MvH.Henrik.
 
         

 
Søgning
 
Søg i følgende emne: Teknik - R-modeller
 
BMW MC Klub Danmark     Medlem Kontakt
         
 
BMW Race Marshall
 
Ansvar
Cookies
Ophavsret
Privatlivspolitik
Log ind og få fuld funktionalitet ...
Log ind
Glemt adgangskode?
 
 Formanden
 Kassereren
 Medlemsbladet KI
 Webmaster
 
 22 10 11 35
 Kim Pedersen, formand
         
 
Adgang for medlemmer
 
Udfyld medlemsnummer og adgangkode

Glemt adgangskode?

 
Glemt adgangskode
 
Udfyld dit medlemsnummer,
så sender vi din adgangskode.
 
Glemt adgangskode