Forum - Teknik - R-modeller
 
         
Oprettet af Jesper Holm den 24-07-2016
ABS Modulator til R1200ST
For et par måneder siden under en aftenstur, begyndte ABS lampen pludselig at blinke og jeg kunne mærke at bagbremsen ikke længere tog så hårdt fat som den plejer. Ligeledes kunne jeg heller ikke høre den svage summen der plejer at lyde, når bagbremsen aktiveres.

Hjem og skrive mail til Danmarks nu eneste autoriserede værksted - og de kunne kort meddele at det givetvis var ABS modulatoren der var stået af - en rep. til nette 11500 danske kuronaer.

Den måtte jeg lige bruge tid på at sluge, specielt i lyset af jeg lige har måtte spytte 20.000 kroner efter en ny kobling til selvsamme ged.

Sjovt nok, så forsvandt fejlen sørme igen. Og har ikke vist sig siden - har nu kørt 300 km uden problemer. Og jeg lover jeg har prøvet at fremprovokere fejlen. Intet!!

Det er jo på sin vis glædeligt - men alligevel lidt træls at have i baghovedet. Periodiske fejl er noget fanden har skabt i vrede på en ret dårlig dag. Men sålænge geden er glad, så er jeg også glad. For jeg har absolut ikke lyst til at køre 200 km til Danmarks eneste autoriserede værksted, blot for at få at vide, at vi jo kan skifte modulatoren - bare for en sikkerheds skyld (min egen ide om problemløsning - uden art vide at det er det reelle problem).

Svendborg MC meldte hus forbi - der er NO WAY de må/kan få ombytningsdele til en BMW.

Så tænkte jeg (og det er HER alle I eksperter kommer ind i billedet): Jeg havde samme eftermiddag fejlen poppede op, vasket geden ret grundigt - med højtryksrens, dog på behørig afstand. Er der nogen mulighed for at en ABS modulator kan blive lidt vandforskrækket og reagere lidt på at blive fugtig? Jeg aner IKKE hvor den sidder henne.

Nogen der har oplevet noget lignende? Opstår fejlen igen, så må jeg jo tage den lange tur til Ølgod og diske op med 11500 kr, men kan fejlen skyldes andre ting, hører jeg meget gerne om eventuelle erfaringer.

Mvh
Jesper
Tåsinge - supersingle - stadig på to hurtige hjul og atter på landevejene...
 
 
 Svar
 
Besvaret af Jesper Holm den 26-07-2016
For en god ordens skyld (nu hvor jeg ikke længere kan editere indlægget):

Brillerne kom lige på da jeg skulle tjekke prisen på modulatoren - og humøret blev ikke lige just løftet af den grund: 14500 kr... Bøvs.....

:-(
 
Besvaret af Hans Posselt den 27-07-2016
If it work, don't fix it.

Problemet har været debatteret før i dette forum. Prøv at søge.

Hans
 
Besvaret af Kim Pedersen den 27-07-2016
Hej Jesper

Her er fra en tidligere tråd

Følgende link er tilknytte dette indlæg:
http://www.bmwmcklub.dk/forum_messageshow.asp?mid=182&forumid=1&page=1
 
Besvaret af Jesper Holm den 27-07-2016
Hej Kim

Super - det hjalp lidt :-) Tusind tak
 
Besvaret af Rene' Greve den 28-07-2016
- som ny dreng i klassen, vover jeg alligevel pelsen, og deler gerne min sparsomme viden på dette område ...

Generelt om BMWs ABS moduler :
- Aktiver ALDRIG bremsen før ABSen er færdig med at køre selvtest.

- Nogen modeller er meget følsomme overfor lav batteristand. Under 80% batt. opladet kan de give fejl på systemet. Fejlen kan "resettes" via modelafhængige metoder.

- Udskift bremsevæske 1 gang per år. Under dette punkt er modulator meget følsom overfor at løbe tør for væske ...

- defekt bremselyspære / forbindelse, kan også trigge en ABS fejlkode ...

Reparation ...
- der er mange måder at gribe det an på ...

- nogen vælger helt at demontere modulator og køre "Old School" , den kan tilsyneladende stadigvæk bremse, og med lettere ombygning sparer man mange penge.

- nogen vælger at få deres eget modul sendt til renovering.

- andre finder en brugt modulator på "nettet" ... - og går man den vej er det vigtige her at man finder én hvor reservedels nummeret på selve modulator er det samme( hardwaren) men softwaren behøver ikke være det samme. Man monterer modulator, finder en mekaniker der kan slette fejlkoder og lægger den model afhængige software ind.

- Jeg har også læst og set billeder af personer der skiller elmotoren ad, og renser den og giver den nyt kul så den får nyt liv ... det er hardcore nørderi ...

- og så er der naturligvis også vejen via Expedit, originale stumper og mekanikere ...

Så langt, så godt ... - jeg kører selv en 12 år gammel R1150RT, og har kun haft den 1 år ... Den er så gammel nu at jeg tænkte jeg selv ville stå for servicen, og så var det bare igang med at kloge den ... - ovenstående er bare noget af det jeg har samlet op undervejs ... så det skal tages med forbehold :)

- der er rigtig mange forums i det store udland der har mange gode indspark til rep og vedligeholdelse.

Venligst
Rene´
 
Besvaret af Jesper Holm den 30-07-2016
Hej Rene

Jeg beundrer dem der har mod til at skrue i deres maskine selv - og misunder dem der tillige har kompetence til det.

Jeg har ingen af delene - så jeg overlader det til de kyndige. Men jeg er opmærksom på de ting mht bremsevæsken og spændingen på batteriet du nævner :-)

Tak for dit indspark ;)
 
Besvaret af Jesper Holm den 19-09-2016


Så blev der sat en ny ABS modulator i geden - og fejlen er forvundet. Der blev forinden sat stik i cyklen og der blev målt og diagnosticeret. Der var ingen tvivl. Overhovedet. Fejlen viste sig på mere og mere permanent basis. Og til sidst var det hver gang jeg var ude og køre. Efter 2-3 km begyndte lampen at blinke og bremserne at opføre sig åndsvagt.

Men nu er modulatoren skiftet. Bremserne funker igen og alt er godt...... sådan da....

Jeg har fået en masse rigtig masse rare råd, beskeder og opringninger. Og jeg har topederet værkstedet med spørgsmål om den der modulator. Og nyhederne er sgu nedslående.

Der er ingen..... INGEN garanti for at denne spritnye (og 10 år gamle) modulator holder resten af cyklens levetid. Der kan faktisk gå et år, inden den brækker ned. Der er SÅ mange parametre der skal stå over ét med hinanden for at den del skal fungere 100% og uden fare for fejl. Det kan omvendt også sagtens være at den holder de næste 15 år. Ingen ved det.

Jeg har siden jeg fik cyklen igen, siddet med det ene øje solidt plantet i alarmpanelet ventende....: "Hvornår dukker fejlen op igen"? Og med kattepoter på forbremsen hver gang (den havde en tendens til at hugge, da fejlen opstod på den gamle modulator) jeg skulle bremse.

Ved ikke hvor sjovt det er - det er muligvis grundløst, men der er sgu røget noget tillid til den cykel.

Lidt øv.

MVh
Jesper
 
Besvaret af Jørgen Toft den 01-10-2016
Hej til info kan den gamle ABS enhed fint renoveres og til en anden pris med garanti på

Hilsen JTT
 
         

 
Søgning
 
Søg i følgende emne: Teknik - R-modeller
 
BMW MC Klub Danmark     Medlem Kontakt
         
 
BMW Race Marshall
 
Ansvar
Cookies
Ophavsret
Privatlivspolitik
Log ind og få fuld funktionalitet ...
Log ind
Glemt adgangskode?
 
 Formanden
 Kassereren
 Medlemsbladet KI
 Webmaster
 
 22 10 11 35
 Kim Pedersen, formand
         
 
Adgang for medlemmer
 
Udfyld medlemsnummer og adgangkode

Glemt adgangskode?

 
Glemt adgangskode
 
Udfyld dit medlemsnummer,
så sender vi din adgangskode.
 
Glemt adgangskode